zondag 15 september 2019

15-09-2019: Kabelvåg, Henningsvær en Stamsund

Alweer zondag. Vandaag betekent dat dat we iets langer kunnen slapen, want het ontbijt duurt tot 10:30. Bovendien regent het nog steeds.
Na het ontbijt mag Annette de koffers weer inpakken voor een interne verhuis. Zoals gezegd hadden ze ons in een verkeerde kamer gestoken. Ze hebben maar 2 Junior Suites en blijkbaar waren er 3 boekingen. Kan gebeuren zullen we maar zeggen en we hebben er een gratis diner aan overgehouden 😉.

Nadat we onze koffers bij de receptie hebben achtergelaten (onze nieuwe kamer moet nog gepoetst worden) zijn we rond 11:30 op weg naar Kabelvåg.  We zijn daar gisteren ook langs gekomen, maar het was gepland om vanuit Leknes - dat centraal gelegen is - de Lofoten te verkennen.

Het is inmiddels droog en na iets meer dan een uur rijden (incl. enkele fotostops) komen we aan bij het aquarium van Kabelvåg.

De Gimsøystraumenbrug

We zijn net op tijd om een film over de Lofoten mee te pikken.  Mooi, maar ik had er iets meer van verwacht. Een half uur later kunnen we dan naar de verschillende aquaria gaan kijken. Deze bevatten enkel vissen en andere zeewezens die hier in het noorden voor komen.

Buiten het gebouw zwemmen een stuk of 4 zeehonden en 2 otters en in een bijgebouw leren we iets bij over de zalmkweek. Het geheel is klein opgezet en doet ons denken aan het aquarium in Ucluelet, Canada.

Tegen 14:30 kruipen we nog even op het uitkijkpunt en daarna hebben we het allemaal wel gezien; het wordt tijd om terug af te zakken naar het zuiden.

Volgende stop: Henningsvær.  Dit dorp lig zo'n 7 km bezijden de E10 en dit stuk weg is echt een lust om te rijden. Je zou na elke bocht willen stoppen om foto's te maken, maar dit is op de smalle weg (misschien gelukkig) niet altijd mogelijk

Via 2 smalle bruggen rijden we uiteindelijk Henningsvær binnen. Het duurt even voordat we kunnen parkeren, maar hierdoor hebben we het plaatsje wel al grotendeels kunnen bekijken. Voor ons is dit stukken mooier dan Svolvær! De camera en gsm's hebben dan ook behoorlijk wat werk.

Tussendoor springen we nog even een koffieshop binnen om de honger te stillen. Toffe tent waar ze blijkbaar ook kaarsen verkopen. Het is rustig in het dorp,  iets dat in de zomermaanden - wanneer de het Lofoten door toeristen worden overspoeld  - blijkbaar anders is.

Hierna wandelen we de rest van het dorp af en maken weer de nodige foto's.

Onder de droogrekken. Dat ze nog gebruikt worden,  blijkt uit de rottende viskoppen die er her en der nog onder liggen.

Het is inmiddels 17:20 wanneer we een nieuwe bestemming in de navigatie zetten: Stamsund. Annette heeft ergens gelezen dat daar aan de haven ook een restaurant ligt en het is maar een 7km omrijden. Het restaurant in ons hotel is vandaag gesloten,  dus we moeten toch op zoek naar iets anders.

Aan de gimsøystraumenbrug zetten we de navigatie uit omdat we nog een ommetje over het eiland Gimsøya gaan maken. Hier volgen weer, hoe kan het ook anders, verschillende fotomomenten.

De muziek bij het filmpje komt overigens uit onze radio 😁

Net voor zonsondergang, het is inmiddels 19:15 zien we de hurtigruten in de haven van Stamsund liggen. Het restaurant is ook snel gevonden en we kunnen aan ons diner beginnen.

Het is al donker wanneer we aan de 13 laatste kilometer naar Leknes beginnen. Natuurlijk stoppen we wel eerst op de parking die we gisteren gevonden hebben. Enkele testfoto's uit de losse hand leren ons echter dat er nog geen noorderlicht te zien is.
Dan maar terug naar het hotel waar de receptioniste zich nog maar eens verontschuldigt voor de fout gelopen boeking en ons onze kaarten van de nieuwe kamer geeft. Wat een verschil met de vorige!

Nadat Annette weer alles heeft uitgepakt rijden we toch weer terug naar de parking.  Er is flink wat bewolking en op de foto's is maar weinig groen te zien, maar na een kwartiertje zien we dan toch de dunne bewolking oplichten. Dus toch noorderlicht vanavond 😁. Lang niet zo spectaculair als bij heldere hemel, maar wel goed zichtbaar met het blote oog.

Om 23:45 houden we het echter voor bekeken; er is nu wel minder bewolking,  maar de noorderlichtactiviteit is ook zo goed als verdwenen.
Morgen een nieuwe dag met nieuwe kansen.