donderdag 12 september 2019

12-09-2019: Rondrit Bø, Vesterålen

Vandaag hebben we eens geen enkel idee van wat we gaan doen. Wat ik wel weet wanneer ik naar buiten kijk, is dat ik mijn GSM moet nemen om een foto te maken.

Tijdens het ontbijt worden we 'uitgenodigd' om mee te gaan op zeearendsafari. Het prijskaartje dat aan deze - paar uur durende - excursie op het water hangt is ons echter te hoog voor wat het biedt (€90 pp). Bovendien is het wisselvallig weer en waait het redelijk hard, waardoor het vanwege de deining van het bootje ook niet echt aangenaam zal zijn.

We nemen dus alle tijd voor ons ontbijt en surfen daarna wat op het net, op zoek naar ideeën. Even voor het middaguur pakken we ons bijeen voor een rit langs zowat alle dorpen en gehuchtjes in een straal van 30 km.

Het verste punt is Hovden, ook weer het einde van de wereld, waar de weg stopt. Regelmatig wordt halt gehouden voor een paar foto's tussen de buien door.

Op een paar kilometer vóór Hovden slaakt Annette een kreet dat ik moet stoppen. Hoe ze het gezien heeft weet ik niet - wellicht omdat ze eens haar lenzen in heeft - maar een eind van de weg staan twee elanden, perfect gecamoufleerd tussen de rotsen. Het blijken moeder en zoon/dochter te zijn die in de regen bladeren van de struiken staan te eten.

In Hovden zelf is, zoals verwacht, niet veel te beleven. We wandelen door wind en motregen een stukje tot op het einde van de pier en rijden daarna nog door de 2 zijstraten die het gat rijk is. We krijgen geen levende ziel te zien. Ook niet als we stoppen aan het enige café dat aan de rand van Hovden ligt, want dat blijkt vanaf 1 september enkel nog in het weekend op te zijn.

Droogrekken voor de vis

Een mens doet soms rare dingen om een foto maken  🤣

We moeten nu een heel eind terug via dezelfde weg als we gekomen zijn. Juist voor de splitsing in Eidet stoppen we bij een warenhuis/koffieshop. Eerst een patéke en daarna inkopen voor vanavond.

We rijden nu langs de oostkust terug richting Ringstad. Tussen Straume en Gimstad, in Føre, ligt nog een toeristische attractie: enkele graven uit de ijzertijd (1600 jaar geleden). Via een haast onzichtbaar pad komen we bij de graven die op een heuveltje aan het water liggen. Als er geen infobord bij had gestaan waren we er gewoon langsdoor gewandeld want meer dan enkele stenen zijn het niet.

Net wanneer we terug aan de auto zijn, komen ook de 4 Nederlanders van gisteren aan. Van hen vernemen we dat iets verderop een 'leuk' strandje ligt. We hebben nog niet te veel beweging gehad vandaag en dus rijden we er naartoe voor een strandwandeling. Halfweg het strand zien we echter letterlijk de bui hangen en geraken nog net op tijd droog aan de auto.

Bij het dorpje Vinjesjøen bevinden zich het museum,  een openluchtgalerij en de Mannen fra havent.  Het eerste is gesloten, het tweede is een wand met foto's van sculpturen en het derde is een sculptuur op een heuvel, een man van 4,3 m groot (van alles voorzien 😉) met een kristal in de hand die over water uitkijkt.

Je hebt hier wel een mooi, maar winderig, uitzicht over de omgeving.

Het is 16:45 als we beslissen om Ringstad voorbij te rijden en nog even een bezoekje te brengen aan Guvåg, zo'n 20 km oostwaarts. Ook weer zo'n einde-van-de-wereld-gehucht waar de weg stopt. Het valt hier wel op dat, hoe klein ook, elk dorpje een haventje heeft.

Het wordt nu stilaan tijd om terug naar ons appartementje te rijden.

Al bij al toch weer een mooie middag, ondanks de buien en straffe wind. We zijn wel blij dat we dit weer gisteren niet gehad hebben. We zijn overigens niet buiten de gemeente Bø geweest en hebben toch naar schatting minstens 120 km gereden...

Na het het avondeten wordt de blog afgewerkt terwijl de regen weer tegen de velux boven mijn hoofd klettert....